Zajęcia logopedyczne w szkole
Prowadzący: mgr Ilona Bałaga
Neurologopeda kliniczny/logopeda
Specjalista terapii pedagogicznej
Pedagog specjalny
„Chodzi mi o to, aby język giętki powiedział wszystko, co pomyśli głowa (…)”
Juliusz Słowacki
Do zadań logopedy w szkole należy w szczególności:
- Diagnozowanie logopedyczne, w tym prowadzenie badań przesiewowych w celu ustalenia stanu mowy oraz poziomu rozwoju językowego uczniów.
- Prowadzenie zajęć logopedycznych dla uczniów oraz porad i konsultacji dla rodziców i nauczycieli w zakresie stymulacji rozwoju mowy uczniów i eliminowania jej zaburzeń.
- Podejmowanie działań profilaktycznych zapobiegających powstawaniu zaburzeń komunikacji językowej we współpracy z rodzicami uczniów.
- Wspieranie nauczycieli i innych specjalistów w:
- rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu szkoły,
- udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Podstawa prawna: §25 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U., poz. 1591).
Czym najczęściej zajmuje się logopeda/neurologopeda w szkole?
- przesiewowymi/ kontrolnymi badaniami mowy uczniów (kompetencje, sprawności komunikacyjne i językowe),
- diagnozą i terapią mowy uczniów,
- korygowaniem wad wymowy,
- kształtowaniem i nauczaniem mowy (mówienia i rozumienia) w wypadku jej utraty lub braku,
- niepłynnością mowy oraz jąkaniem,
- terapią miofunkcjonalną – usprawnianiem narządów mowy,
- treningiem funkcji słuchowo – językowych,
- doskonaleniem umiejętności prawidłowego sposobu połykania i pozycji wertykalno – horyzontalnej języka,
- oceną budowy oraz funkcji układu stomatognatycznego,
- zaburzeniami głosu,
- reedukacją nieprawidłowego sposobu połykania oraz pozycji wertykalno – horyzontalnej języka,
- reedukacją nieprawidłowego sposobu, toru oddychania,
- doskonaleniem umiejętności czytania i pisania,
- doskonaleniem dykcji,
- kulturą żywego słowa,
- szeroko rozumianą profilaktyką logopedyczną,
- instruktażami oraz konsultacjami dla rodziców/opiekunów prawnych.
UWAGA!
Prawidłowy rozwój mowy wpływa na globalny rozwój osobowości.
A zaniedbania w tym obszarze rozwoju mogą:
- ograniczyć rozwój poznawczy;
- utrudniać naukę czytania i pisania;
- obniżać osiągnięcia szkolne;
- niekorzystnie wpływać na akceptację społeczną w grupie;
- być przyczyną występowania objawów nerwicowych;
- ograniczają możliwość wyboru szkoły i wykonywania zawodu.
Zachęcam wszystkich rodziców do współpracy, konsultacji logopedycznych/neurologopedycznych oraz do kontaktu w trosce o rozwój mowy uczniów.
mgr Ilona Bałaga
neurologopeda kliniczny/logopeda