Skip to content
Dostosuj preferencje dotyczące zgody

Używamy plików cookie, aby pomóc użytkownikom w sprawnej nawigacji i wykonywaniu określonych funkcji. Szczegółowe informacje na temat wszystkich plików cookie odpowiadających poszczególnym kategoriom zgody znajdują się poniżej.

Pliki cookie sklasyfikowane jako „niezbędne” są przechowywane w przeglądarce użytkownika, ponieważ są niezbędne do włączenia podstawowych funkcji witryny.... 

Zawsze aktywne

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

WIECZÓR JASIA I MAŁGOSI podsumowaniem profilaktycznego programu

 

Po trzech miesiącach (począwszy od września) realizacji programu profilaktycznego o nazwie  „PROGRAM DOMOWYCH DETEKTYWÓW” nadszedł czas podsumowań. Przypomnijmy jednak, czego program dotyczył i jakie były jego cele? Program Domowych Detektywów „Jaś i Małgosia na tropie” to działania profilaktyczne przeznaczone dla dzieci ze starszych klas szkoły podstawowej oraz ich rodziców. Istotą wczesnej profilaktyki jest zapobieganie problemom zanim one nastąpią. Taką kategorię oddziaływań reprezentuje Program Domowych Detektywów, którego głównym celem jest opóźnienie inicjacji alkoholowej. Program ten przeznaczony jest dla uczniów w wieku 10-11 lat. Celami programu jest:

  • opóźnienie momentu, w którym młodzi ludzie po raz pierwszy sięgną po alkohol
  • zmniejszenie spożycia alkoholu wśród nastolatków, którzy już próbowali pić
  • ograniczenie skali problemów związanych z piciem alkoholu przez młodzież

W programie Domowych Detektywów wykorzystano cztery zeszyty przeznaczone do wspólnej pracy uczniów z rodzicami. Każdy z zeszytów zawierał jedną, dowcipną historyjkę (komiks) i zadania, które uczniowie rozwiązywali w domu razem z rodzicami. Bohaterami była para młodych detektywów: Jaś i Małgosia, którzy dawali cenne  wskazówki dotyczące negatywnych konsekwencji picia alkoholu przez dzieci i młodzież, wskazywali powody, dla których młodzi ludzie piją alkohol, ostrzegali przed wpływami środków masowego przekazu na kształtowanie się przekonań na temat alkoholu, podawali przykłady presji rówieśniczej i sposoby radzenia sobie z presją. Program został pomyślany tak, aby był zabawny i zajmujący zarówno dzieci,  rodziców, jak i wychowawców. Program realizowany w szkole zawierał następujące etapy pracy:

  • Spotkanie informacyjne dla rodziców
  • Wybory liderów grup i podział klasy na grupy
  • Szkolenie liderów grup – zapoznanie z zadaniami i pracami na następne   zajęcia z rówieśnikami
  • Przeprowadzenie cyklu pięciu zajęć tematycznych w klasie – omówienie prac w oparciu o rozdane zeszyty, rozwiązane wspólnie z rodzicami w domu
  • Organizacja i przygotowanie „Wieczoru Jasia i Małgosi”

I tak oto 9 grudnia o godz. 18.00 w obecności zaproszonych gości został otwarty „Wieczór Jasia i Małgosi” .Na to spotkanie przybyli: dyrekcja, rodzice, uczniowie kl. IV-V wraz z swoimi wychowawcami, pedagodzy i inni goście. Wśród urozmaiconych form, nie mogło zabraknąć prezentacji multimedialnej przygotowaną przez uczniów kl. V pod czujnym okiem wychowawcy p. Anidy Kaczmar. Już na samym początku został przeczytany przez uczniów fragment lektury „Mały Książę” A. de Saint- Exupery’ego, który w swojej wymowie przestrzega przed błędem życiowego wyboru jednego z mieszkańców planety:

Następną planetę zajmował Pijak. Te odwiedziny trwały bardzo krótko, pogrążyły jednak Małego Księcia w głębokim smutku.
– Co ty tu robisz? – spytał Pijaka, którego zastał siedzącego w milczeniu przed baterią butelek pełnych i bateria butelek pustych.
Mały Książę
– Piję – odpowiedział ponuro Pijak.
– Dlaczego pijesz? – spytał Mały Książę.
– Aby zapomnieć – odpowiedział Pijak.
– O czym zapomnieć? – zaniepokoił się Mały Książę, który już zaczął mu współczuć.
– Aby zapomnieć, że się wstydzę – stwierdził Pijak, schylając głowę.
– Czego się wstydzisz? – dopytywał się Mały Książę, chcąc mu pomóc.
– Wstydzę się, że piję – zakończył Pijak rozmowę i pogrążył się w milczeniu.
Mały Książę zakłopotany ruszył dalej.
                                                                             Antoine de Saint Exupery „Mały Książę”

Później film pt. „No co ty, pękasz?” w ogromnym skupieniu obejrzeli nawet najmłodsi, gdyż jego tematyka skupiona była na problemie zażywania alkoholu przez dzieci i młodzież.

Wieczór bez Jasia i Małgosi? Otóż nie. Nasi bohaterowie wystąpili w komicznej scence przygotowanej przez uczniów klasy czwartej pod kierunkiem p.Bożeny Kreis. W kolejnej części prezentacji, zgromadzeni goście – a zwłaszcza rodzice, mogli sprawdzić swoją wiedzę w oparciu o wcześniej wykonane zadania w czteroczęściowych zeszytach. Taka domowa praca pozwalała rodzicom i ich dzieciom na chwilę zatrzymać się w tym pędzie życia, aby zapoznać się z komiksowymi historyjkami i poleceniami zadań. Podczas tego quizu, rodzice a zwłaszcza dzieci, bezbłędnie odpowiadały na pytania. Mimo, że podczas zabawy wkradł się niechciany chochlik – dzieciaki potrafiły go szybko wykryć i wyeliminować (nie na darmo brały udział w programie detektywów…).

W następnej części prezentacji mogliśmy podziwiać etapy pracy uczniów w szkole. Ten cykl zajęć został zarejestrowany na zdjęciach, na których widoczna jest  radość uczniów z solidnie wykonanej pracy.

Piosenką „Biegnij przed siebie” w wykonaniu Martyny Rudek zakończono część artystyczną. Po niej nastąpiła część, w której dziękowano tym wszystkim, którzy aktywnie współpracowali i działali na rzecz realizacji tego ciekawego programu wychowawczo – profilaktycznego. A głos zabrały p.dyr. Kornelia Lach i p. Danuta Adamczyk, wręczając paniom wychowawczyniom:  B.Kreis, A. Kaczmar i A.Kawulok podziękowania. Następnie z rąk pani dyrektor uczniowie klasy IVa, IVb i V otrzymali dyplomy za udział w „Programie Domowych Detektywów – Jaś i Małgosia na tropie”.

Wszyscy, którzy zaszczycili swoją obecnością pobyt w naszej szkole, mogli uczestniczyć w zabawach, które zostały przygotowane przez panie wychowawczynie wraz z uczniami. Ruszyły do pracy przygotowane stanowiska, na których umieszczono krzyżówki, rebusy, ankiety, wyklejanki, zagadki i wiele innych atrakcji. Miło było patrzeć, jak zaproszeni goście ochoczo przyłączają się do różnych prac i zadań. Warto na chwilę zatrzymać się, by wspólnie przeżyć chwile radości i dumy z tego, że należy częściej wolny czas przeznaczać na rzeczy ważne – zwłaszcza życiowe. Wieczór Jasia i Małgosi przebiegał w ciekawej scenerii, składającej się z wykonanych przez uczniów plakatów, rymowanek i smacznych, owocowych mozaik.

Wieczór na długo zapisze się w naszej pamięci, zwłaszcza, że integrował tych, którzy  włączali się do realizowania tego programu: rodziców, uczniów i wychowawców. Dziękujemy! Słowa podziękowania kierujemy do naszych niezastąpionych uczniów, którzy czuwali nad poprawnym funkcjonowaniem sprzętu nagłaśniającego. A są to: Mateusz Cuber (kl.III a gimnazjum) i Tymoteusz Kosel (kl.VI SP).

Anida Kaczmar