Klasy IV poznały atrakcje turystyczne Zabrza, Tarnowskich Gór i Częstochowy

W dniach 17 – 18 maja 2018r. klasy IVa i IVb wybrały się na długo wyczekiwaną wycieczkę do Zabrza, Tarnowskich Gór i Częstochowy. Plan wycieczki był bardzo napięty, dzięki czemu, pomimo deszczowej pogody, nie było czasu na nudę.

Najpierw pojechaliśmy do Zabrza, tam zwiedziliśmy sztolnię Królowa Luiza. Poznaliśmy zagadnienia związane z geologią i budową ziemi. Dowiedzieliśmy się, jak przebiegał proces powstawania węgla, jego rolę w przemyśle, a także jakie jest zapotrzebowanie energetyczne w Polsce. Dodatkowo oglądaliśmy prawdziwe okazy minerałów oraz skał, uczyliśmy się je rozpoznawać, pozyskiwać i zastosowywać, a w trakcie gry terenowej szukaliśmy ich w podziemnych chodnikach.
Następnie udaliśmy się do Radzionkowa, do Muzeum Chleba. Założycielem Muzeum jest Piotra Mankiewicza. Pan Piotr opowiadał nam, jak stworzył Muzeum. Jak zawsze wszystko zaczęło się od niewinnego „zbieractwa” i kupowania eksponatów na targach starości, ale gdy zbiory zaczęły zajmować coraz większą przestrzeń, przyszła myśl o stworzeniu muzeum. Dodatkowo mogliśmy sami spróbować wykonać bułeczki w kształcie warkoczyka. Były przepyszne…
Kolejnym etapem pierwszego dnia naszej wycieczki był pyszny obiad, a po nim odwiedziliśmy jedyną w Polsce drożną sztolnię wpisaną na listę światowego dziedzictwa UNESCO (Sztolnię Czarnego Pstrąga) i pokonaliśmy łodziami jej podziemny 600 – metrowy odcinek.
Na zakończenie dnia opiekunowie zaproponowali nam relaks w Aquaparku w Tarnowskich Górach.
Po 2 godzinnej kąpieli wszyscy zmęczeni, ale bardzo zadowoleni udaliśmy się na wymarzony odpoczynek.

Drugiego dnia pojechaliśmy do Częstochowy, na Jasną Górę. Tam zobaczyliśmy Salę Rycerską, muzeum jubileuszu 600-lecia Jasnej Góry, Bastion Św. Rocha i Bazylikę Jasnogórską (oraz Kaplicę Cudownego Obrazu Matki Bożej), a także Wieżę Jasnogórską.
Po ciekawym spacerze po Jasnej Górze udaliśmy się na obiad, a po nim odwiedziliśmy Muzeum Produkcji Zapałek. Muzeum posiada ekspozycje: w dwóch salach wystawowych oraz w działającym zakładzie produkcyjnym – Częstochowskich Zakładach Przemysłu Zapałczanego SA, wykorzystującym linię technologiczną z lat 30. XX wieku. Jest jedynym czynnym muzeum zapałek w Europie oraz najstarszą fabryką zapałek w Polsce i numerem 1 na Szlaku Zabytków Techniki Województwa Śląskiego.

Opiekę nad uczniami sprawowali: Pani Gabriela Łasiuk, Pan Adam Gębski i Pani Monika Sacharczuk.
Do domów wróciliśmy zmęczeni, ale bardzo zadowoleni około godziny 19.00.