99. ROCZNICA ODZYSKANIA NIEPODLEGŁOŚCI PRZEZ POLSKĘ

8 listopada w naszej szkole odbył się nietypowy apel poświęcony tej rocznicy. Wzięli w nim udział uczniowie klas gimnazjalnych oraz  V-VII szkoły podstawowej. Najpierw uczniowie mieli do rozwiązania aplikację wykonaną wg schematu ze strony https://learningapps.org, dzięki której przypomnieli sobie daty wydarzeń związanych z utratą niepodległości i próbami jej ratowania (I rozbiór, II rozbiór, powstanie kościuszkowskie, III rozbiór, powstanie listopadowe i styczniowe). Zadanie to wykonali znakomicie.

Następnie, dzięki prezentacji multimedialnej, uczniowie poznali etapy uzyskiwania niepodległości podczas I wojny światowej (walki legionów i innych polskich formacji, kryzys przysięgowy, tworzenie tymczasowych rządów, przekazanie Józefowi Piłsudskiemu funkcji Naczelnika Państwa) oraz zgłębili swoją wiedzę odnośnie chronologii wydarzeń związanych z kształtowaniem granic II Rzeczypospolitej (powstanie wielkopolskie, powstania śląskie, wojna polsko-radziecka). Ta część uroczystości została podsumowana kolejną aplikacją, której celem było sprawdzenie stopnia opanowania wiadomości poprzez dobranie pasujących do siebie par. Uczniowie nie mieli żadnych problemów ze znalezieniem odpowiedzi, a ich aktywność przerosła oczekiwania twórców apelu.

W trzeciej części spotkania zaprezentowano filmy.

Pierwszy, był kompilacją nagrań dostępnych na https://www.youtube.com (m.in. wykorzystano: Animowaną historię Polski oraz zwiastuny filmów: 1920 Bitwa warszawska,  Katyń, Miasto 44, Generał Nil; Wałęsa. Człowiek z nadziei). Celem projekcji było ukazanie najważniejszych dziejów naszego narodu od Mieszka I do powstania III Rzeczypospolitej.

Drugi miał za zadanie utrwalić wiadomości mówiące o walce Polaków o wolność i obejmował okres od wybuchu II wojny światowej, poprzez strajki robotników w poszczególnych dekadach PRL do rozpadu żelaznej kurtyny. Ten zamysł świetnie realizowała najnowsza animacja przygotowana przez IPN na potrzeby edukacji, czyli Niezwyciężeni.

Dzięki filmom uczniowie bez trudu rozszyfrowali kolejną aplikację, w której do trzech kategorii (II wojna światowa, walka o obalenie rządów komunistycznych w Polsce, III RP) należało przyporządkować konkretne fakty.

Dynamiczny udział uczniów w apelu przyczynił się do poszerzenia ich wiedzy o drogach Polaków do niepodległej Ojczyzny.

Jolanta Draganek-Cybulska i uczniowie klasy II A

Skip to content