Przejdź do treści
Dostosuj preferencje dotyczące zgody

Używamy plików cookie, aby pomóc użytkownikom w sprawnej nawigacji i wykonywaniu określonych funkcji. Szczegółowe informacje na temat wszystkich plików cookie odpowiadających poszczególnym kategoriom zgody znajdują się poniżej.

Pliki cookie sklasyfikowane jako „niezbędne” są przechowywane w przeglądarce użytkownika, ponieważ są niezbędne do włączenia podstawowych funkcji witryny.... 

Zawsze aktywne

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Logopeda

Zajęcia logopedyczne w szkole

Prowadzący: mgr Ilona Bałaga

Neurologopeda kliniczny/logopeda

Specjalista terapii pedagogicznej

Pedagog specjalny

 

„Chodzi mi o to, aby język giętki powiedział wszystko, co pomyśli głowa (…)”  

Juliusz Słowacki

 

Do zadań logopedy w szkole należy w szczególności:

  1. Diagnozowanie logopedyczne, w tym prowadzenie badań przesiewowych w celu ustalenia stanu mowy oraz poziomu rozwoju językowego uczniów.
  2. Prowadzenie zajęć logopedycznych dla uczniów oraz porad i konsultacji dla rodziców i nauczycieli w zakresie stymulacji rozwoju mowy uczniów i eliminowania jej zaburzeń.
  3. Podejmowanie działań profilaktycznych zapobiegających powstawaniu zaburzeń komunikacji językowej we współpracy z rodzicami uczniów.
  4. Wspieranie nauczycieli i innych specjalistów w:
  5. rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu szkoły,
  6. udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

Podstawa prawna: §25 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U., poz. 1591).

 

Czym najczęściej zajmuje się logopeda/neurologopeda w szkole?

  • przesiewowymi/ kontrolnymi badaniami mowy uczniów (kompetencje, sprawności komunikacyjne i językowe),
  • diagnozą i terapią mowy uczniów,
  • korygowaniem wad wymowy,
  • kształtowaniem i nauczaniem mowy (mówienia i rozumienia) w wypadku jej utraty lub braku,
  • niepłynnością mowy oraz jąkaniem,
  • terapią miofunkcjonalną – usprawnianiem narządów mowy,
  • treningiem funkcji słuchowo – językowych,
  • doskonaleniem umiejętności prawidłowego sposobu połykania i pozycji wertykalno – horyzontalnej języka,
  • oceną budowy oraz funkcji układu stomatognatycznego,
  • zaburzeniami głosu,
  • reedukacją nieprawidłowego sposobu połykania oraz pozycji wertykalno – horyzontalnej języka,
  • reedukacją nieprawidłowego sposobu, toru oddychania,
  • doskonaleniem umiejętności czytania i pisania,
  • doskonaleniem dykcji,
  • kulturą żywego słowa,
  • szeroko rozumianą profilaktyką logopedyczną,
  • instruktażami oraz konsultacjami dla rodziców/opiekunów prawnych.

 

UWAGA!

Prawidłowy rozwój mowy wpływa na globalny rozwój osobowości. A zaniedbania w tym obszarze rozwoju mogą:

  • ograniczyć rozwój poznawczy;
  • utrudniać naukę czytania i pisania;
  • obniżać osiągnięcia szkolne;
  • niekorzystnie wpływać na akceptację społeczną w grupie;
  • być przyczyną występowania objawów nerwicowych;
  • ograniczają możliwość wyboru szkoły i wykonywania zawodu.

Zachęcam wszystkich rodziców do współpracy, konsultacji logopedycznych/neurologopedycznych oraz do kontaktu w trosce o rozwój mowy uczniów.

mgr Ilona Bałaga

neurologopeda kliniczny/logopeda