Logopedia

ĆWICZENIA LOGOPEDYCZNE

Data : 8.06.2020r.

Logopeda : Beata Piwowarczyk

Temat : Wyszukiwanie w tekście bajki wyrazów z głoskami :

sz ż cz dż oraz r.

Bajka : „ Trzy pióra ”

Był raz król, który miał trzech synów: dwaj byli mądrzy i zdolni, trzeci zaś mówił niewiele, był prostoduszny i zwano go Głuptaskiem. Gdy król postarzał się, rozmyślał o swoim końcu, nie wiedział, który z synów ma po nim zasiąść na tronie.

Więc powiedział do nich:

– Idźcie w świat, a który z was przyniesie mi najpiękniejszy dywan, ten po mojej śmierci zostanie królem.

Jednak żeby nie było pomiędzy nimi żadnego sporu, zaprowadził ich przed zamek, rzucił trzy pióra w powietrze i rzekł:

– Jak one lecą, tak wy powinniście się skierować.

Jedno pióro poleciało na wschód, drugie na zachód, a trzecie prosto

i nie odleciało daleko, lecz spadło zaraz na ziemię. I oto jeden z braci poszedł na prawo, drugi na lewo. Dwaj bracia śmiali się z Głuptaska, który musiał pozostać tam, gdzie spadło trzecie pióro. Głuptasek usiadł i zasmucił się. Ala spostrzegł nagle, że tuż przy piórze były drzwi w ziemi. Podniósł je, znalazł schody i zszedł po nich. Niebawem doszedł do innych drzwi i usłyszał wołanie:

Hej, zielona,

Bez ogona,

Do drzwi myk

I kuśtyk,

Zobacz het,

Zobacz wnet,

Kto tam może

Być na dworze? ”

Drzwi się otworzyły i zobaczył wielką ropuchę, a obok niej dużo małych żabek. Ropucha spytała, czego żąda.

– Chciałbym mieć najpiękniejszy i najdelikatniejszy dywan.

Na to stara zawołała jedną z młodych i rzekła:

Hej, zielona,

Bez ogona,

Ruszaj myk

I kuśtyk,

A gdy łapki ci posłużą,

Przynieś mi szkatułkę dużą. ”

Młoda żabka przyniosła szkatułkę, stara otworzyła ją i po wyjęciu dywanu, który był tak piękny i tak cienki, że nawet na ziemi nikt podobnego wykonać nie mógł, podała go Głuptaskowi. Ten podziękował i poszedł na górę. Ale dwaj starsi bracia mieli Głuptaska za takie cielątko, że myśleli, iż nic nie znajdzie i nie przyniesie.

– Co mamy sobie wielkiego trudu zadawać z szukaniem – rzekli.

I zdjęli z pleców pierwszej lepszej napotkanej staruszki jej grubą starą chustę i zanieśli królowi.

W tym samym czasie zjawił się i Głuptasek, który przyniósł swój piękny dywan. Gdy król dywan obejrzał, zdziwił się i rzekł:

– Prawdę mówiąc, tron należy się najmłodszemu.

Ale dwaj starsi bracia nie dali ojcu spokoju, dowodząc, że Głuptasek, mający stać się królem, nie nadaje się i prosili go, ażeby podał nowe warunki.

Na to ojciec rzekł:

– Ten otrzyma państwo, kto mi przyniesie najpiękniejszy pierścień.

Po czym wyprowadził wszystkich trzech synów przed zamek, cisnął trzy pióra w górę, one zaś rozleciały się tak samo, jak za pierwszym razem. Głuptasek znów drzwi w ziemi otworzył, zszedł do ropuchy

i oświadczył jej, że potrzebuje pierścienia. Ropucha kazała sobie przynieść szkatułkę i dała mu z niej pierścień, który błysnął mnóstwem kamieni i był tak piękny, że żaden jubiler ziemski nie mógł by takiego wykonać.

Dwaj starsi bracia wyśmiewali się z Głuptaska, że chciał szukać złotego pierścienia. Sami też sobie nie zadawali trudu żadnego, lecz wybili gwoździe ze starej żelaznej obręczy i przynieśli ją ojcu. Gdy jednak Głuptasek przedstawił swój pierścień, ojciec znowu rzekł:

Do niego państwo należy.

Ale dwaj starsi nie chcieli ustąpić i zamęczali króla dopóty, aż dał trzeci warunek, a mianowicie rzekł, że kto najładniejszą żonę srowadzi, ten państwo otrzyma. 

Trzy pióra rzucone w górę padły w poprzednim kierunku.

Głuptasek już się nie zawahał i poszedł wprost do ropuchy.

– Mam sprowadzić do domu najładniejszą żonę.

– Oho – odparła na to ropucha – najładniejszą żonę!

Takiej nie mam pod ręką, ale to nic, będziesz ją miał.

Dała mu wyżłobioną dynię z sześcioma zaprzęgniętymi myszami.

A Głuptasek rzekł ze smutkiem:

Cóż ja mam z tym zrobić?

– Daj do środka jedną z moich małych żabek – odparła stara.

Na to on, bez wyboru, pochwycił jedną ropuszkę i wsadził ją do dyni, ale zaledwie tam się znalazła, wnet się zamieniła w cudną piękną pannę. Z dyni powóz, a z sześciu myszy zrobiły się konie. Wtedy on ją pocałował i powiózł do króla.

Nadeszli jego bracia, którzy nie zadawali sobie żadnego trudu przy wyborze pięknej kobiety, lecz wzięli pierwszą lepszą dziewuchę wiejską. Gdy król zobaczył ją, rzekł:

– Państwo obejmuje po mojej śmierci syn najmłodszy.

Ale dwaj braci aż zagłuszyli króla swymi okrzykami:

– My nie możemy pozwolić, żeby Głuptasek był królem i żądamy, aby ten zdobył pierwszeństwo, którego żona będzie umiała skakać przez obręcz, wiszącą w sali.

Sądzili oni, że dziewuchy wiejskie potrafią skakać z łatwością, bo są dość silne, ale taka delikatna panienka na pewno nie potrafi skakać.

Stary król zgodził się i na tę próbę.

Teraz więc obie dziewuchy wiejskie zaczęły skakać przez obręcz, ale były tak niezgrabne, że się poprzewracały i potłukły. Piękna zaś panna, przywieziona przez Głuptaska, skakała przez obręcz jak sarna.

Tym oto sposobem najmłodszy z braci otrzymał koronę. A wraz ze swoją wybranką żyli długo i szczęśliwie.


ĆWICZENIA LOGOPEDYCZNE

Data : 1.06.2020 r.

Logopeda : Beata Piwowarczyk

Temat : Zagadki logopedyczne.

Co to jest ?

Kraciasta plansza. Tam jak na dłoni, Jest król, królowa I para koni.

Takie drzwi, jak do mieszkania, lecz mieszkają w niej ubrania.

Długi, wełniany, na szyję zakładany.

Odważna roślina, po górach się wspina. Szare i włochate ma listki i kwiatek.

Żeby było ci wygodnie, przypnij sobie nimi spodnie.

W jakim budynku, kto mi odpowie – są uczennice i uczniowie?

Czerwona kredka po ustach skacze. Gdy cię mama pocałuje, zostawi znaczek.

Worek mąki, paczkę książek – każdy bagaż szybko zwiążę.

Nóżki mają ostre, cienkie, główki malusieńkie. A potrzebne są krawcowej, gdy szyje sukienkę.

Zjadana na obiad zielona jarzynka. Jedni jej nie lubią, innym cieknie ślinka.

To taki przedmiot – Czy wiecie dzieci? – Na który Kasia zamiecie śmieci.

Dopóki w stole siedzi ukryta, czy w niej porządek – rzadko kto pyta. Gdy ją wysuniesz, choć do połowy, widać: bałagan, czy ład wzorowy.

Smaczna to odmiana mięsa. W sklepie kroi ją maszynka. Zjadamy ją na śniadanie. Lubicie ją? To jest ……………….

Morze wyrzuca złote kamyki. Zrobię z nich broszki i naszyjniki.

Gdy mama gotuje, to często na brzuszek zakłada kolorowy ………………

Jakie obuwie do tego służy, żebyś mógł nie zmoczyć nóg w kałuży?

Zielony, okrągły jeżyk, kolczasty na ścieżce leży. A obok – drugi – brzdęk! Upadł i pękł. W środku – brązowa kulka malutka, jak piłka krasnoludka!

Spadłem nagle z drzewa, leżę na trawniku. W brązowej koszulce, W kolczastym płaszczyku.

Nosi we mnie mały Jurek Portmonetkę, chustkę, sznurek, gumkę, gwoździe, nici zwoje oraz inne skarby swoje.

Jaka to dziewczynka ma roboty wiele, a na wielkim balu gubi pantofelek?

Gdy idę do sadu, pusty w ręku niosę. Gdy do domu wracam, niosę w nim owoce.

Pełno na niej czarnych liter już na pierwszej stronie. Wiele rzeczy się nauczę, gdy ją wezmę w dłonie. T

Te złote – lubią nosić na szyi panie. Papierowe – choinka dostanie.

Zawsze ma poduszkę, kołdrę, prześcieradło, ale samo nigdy do snu się nie kładło.

Morze na brzeg wyrzuciło, lecz ślimaka w niej nie było.

Ma długi ogonek, oczka jak paciorki gdy zobaczy kota, ucieka do norki.

Kolorowej marchwi koleżanka blada. Tobie nie smakuje, A zając ją zjada!

To jest zagadka niezwykle prosta: Jakie warzywo jest marchewki siostrą?

Rośnie pod płotem na straży, choć zimna, to cię oparzy!

Pukają do okienka i proszą o ziarenka. O ziarenka, okruszyny, bo są głodne podczas zimy.

Ludzie je mają z obu stron głowy, z obu stron łowią dźwięki, rozmowy.

Po przyjściu do mieszkania wieszamy na nim ubrania.

Wiesz, jak się nazywa skorupka od jajek, co na cacka choinkowe świetnie się nadaje?

Może być gładki, w linie i w kratkę, ma dużo kartek, ma też okładkę.

Wszystkiego najlepszego z okazji Dnia Dziecka !!!


ZAJĘCIA LOGOPEDYCZNE

Logopeda : Beata Piwowarczyk

Data : 25.05.2020 r.

Temat :

Mechaniczne i niemechaniczne wywoływanie głoski r.

W załączeniu filmik na youtube :

https://www.youtube.com/watch?v=aR75YM-nQgU

Życzę dobrej zabawy !!!


PYTANIA DO BAJKI pt. „ ZUPA Z GWOŹDZIA ” :

  1. Jakim płomieniem buchnął ogień ?
  2. Kto przyniósł śmietanę do zupy ?
  3. Ile grosików dostał szewc od staruszki ?
  4. Ile gwoździ wrzucił cygan do zupy ?
  5. Na czym cygan postawił garnek z wodą ?
  6. W jakim kolorze były buty szewca ?
  7. Co robiły kury w kurnikach ?
  8. Co mieszkańcy wsi przynieśli z domu, kiedy zupa była

gotowa ?

  1. Co staruszka trzymała pod poduszką ?

10.Jak nazywała się wieś ?

11.Czyja chata znajdowała się na skraju wioski ?

12.Ile rodzin mieszkało w Skąpidłówku ?

13.O jakiej porze dnia wędrowiec szukał noclegu ?

14.Komu cygan nalał zupy jako ostatniemu ?

15.Czego szukał wędrowiec ?

Życzę powodzenia i dobrej zabawy !!!

🙂

Plik do pobrania:

 


            

ĆWICZENIA  LOGOPEDYCZNE

 

Data : 4.05.2020 r.

Logopeda: Beata Piwowarczyk

Temat : Słuch fizyczny ( anatomiczny ), a słuch

fonematyczny ( mózgowy ).

Ćwiczenia słuchu fonematycznego.

 

Słuch fizyczny i słuch fonematyczny

Te dwa terminy są ze sobą ściśle powiązane. Nie ma dobrego słuchu fonematycznego bez słuchu fizycznego. Jest to po prostu niemożliwe.

 

Słuch fizyczny – zdolność słyszenia przez człowieka fal dźwiękowych

o częstotliwości 16 -50 000 Hz.

 

Słuch fonetyczny – zdolność do rozróżniania różnych głosek.

 

1.Wyjdź na podwórko. Zamknij oczy i wsłuchaj się w dźwięki

dopiegające z otoczenia. Co słyszysz ?

 

  1. To samo ćwiczenie wykonaj w swoim pokoju.

 

  1. Poproś mamę, tatę lub kogoś z rodzeństwa, aby położyl się na

plecach na ręczniku na podłodze. Przyłóż ucho do jego brzucha.

Co teraz słyszysz ?  🙂

 

  1. Ćwiczenia artykulacyjne. Powtórz 5 x :

 

mmmmmmaaaaaaa       mmmmmeeeeeee    mmmmmmmooooo

 

aaaaaaammmmmm         eeeeemmmmmm     ooooommmmmm

 

ata – ada               ama – ana         apa – aba        aka – aga

 

lele –  rere            efe – ewe          aja – ała         ana – Ania

 

 

  1. Znajdź wyraz rymujący się do podanego w zdaniu :

 

Moja mama , to prawdziwa  ………… .

 

Poszła Ola do  ………………………..   .

 

Na drzewie siedzi sowa, na łące pasie się  ……………   .

 

Gdy słońce świeci, to cieszą się ……………….. .

 

Kiedy myślisz o parówce – wiesz , że znajdziesz ją w  ……………………. .

 

Trąby mają słonie, a 5 palców mają moje  ………………….  .

 

  1. Poproś kogoś z domowników, aby wyklaskał Ci jakiś rytm.

Powtórz po nim to samo. I tak 5 x.

 

  1. Co to jest? Dokończ wyraz :

 

lodów – ………                              mali – ………

 

długo – ……….                               żyra – ………..

 

mate – ………..                                telewi – ………….

 

wide – ……………                            samo – ……………

 

  1. Czym różnią się wyrazy w parach ?

 

noc – koc                          nos – noc             noc – nic

 

las – lis                           kasa – kosa             sowa – słowa

 

 

Życzę dobrej i udanej zabawy !      

                                                                   🙂

 

 

 

 


ĆWICZENIA LOGOPEDYCZNE

Data : 27.04.2020 r.

Logopeda : Beata Piwowarczyk

Temat : Ćwiczenia ruchowe i grafomotoryczne

„ Od rysowania do pisania ”

  1. Ćwiczenia usprawniające motorykę małą, czyli nadgarstki, dłonie i palce:

 

  • zgniatanie i rozgniatanie serwetek
  • praca z modeliną
  • wycinanie i wydzieranie
  • zwijanie gazety w kulki i rzucanie nimi do celu
  • malowanie farbami
  • nawlekanie koralików na nitkę
  • rysowanie po śladzie
  • rysowanie oburącz

 

2. Zabawa w rysowanie

  • rysowanie patykiem na piasku
  • mazanie zmoczonym palcem w farbie po papierze
  • odciskanie zamalowanej farbą dłoni, stóp
  • obrysowywanie dłoni i stóp
  • malowanki – niespodzianki pod nieobecność dziecka

rysuje się coś świecą, dziecko pokrywa farbą kartkę

3. Usprawnienie motoryki dużej

Na rozwój manualny wpływa ogólny rozwój fizyczny.

Nie zabraniajmy więc dziecku mu biegania, wspinania się,

czołgania, czy jazdy rowerkiem. Bardzo ważnym elementem

w nabieraniu płynności ruchów jest samoobsługa dziecka:

wiązanie butów, zapinanie guzików. Budowanie, lepienie,

majsterkowanie, wycinanie to również baza do usprawniania

precyzji rąk.

W procesie przygotowania dzieci do nauki pisania

pierwszoplanowe miejsce zajmują metody czynne, polegające

na własnym działaniu.

Bardzo popularne w usprawnianiu koordynacji ruchowej

całego ciała są ćwiczenia kinezjologii edukacyjnej dr Paula

Dennisona. Poza tym ćwiczenia wspomagają proces uczenia s

się, pozwalają rozwinąć dziecku swoje naturalne możliwości i

przezwyciężyć trudności w nauce. I tak przy usprawnianiu

koordynacji ruchowej całego ciała, można wykonywać

– ruchy naprzemienne, czyli lewa do prawego, prawa do

lewego

– rysowanie w powietrzu obiema rękami tych samych

obrazów jednocześnie

Życzę dobrej zabawy !!! 🙂


SZANOWNI RODZICE I DRODZY UCZNIOWIE !

Zapraszam do kontaktu mailowego :

beatapiwowarczyk.logopeda@o2.pl

Zapraszam również do kontaktu przez MESSENGERA.

Z przyjemnością wysłucham nagrania głosowego, co

pozwoli mi na systematyczną kontrolę stanu Waszej

wymowy i głosową wymianę wskazówek do dalszej

pracy w domu.

ZAJĘCIA LOGOPEDYCZNE

Data : 20.04.2020 r.

Logopeda : Beata Piwowarczyk

Plik do pobrania: 4. GRY I ZABAWY


Zajęcia logopedia 15.04.2020 r.

Plik do pobrania: ćwiczenia


ZAJĘCIA LOGOPEDYCZNE                         

 

Data : 6.04.2020 r.

Logopeda : Beata Piwowarczyk

Temat : Ćwiczenia oddechowe

 

  1. Ćwiczenia oddechowe w formie zabawy :

– zdmuchiwanie skrawków papieru, kolorowych piórek lub

wacików z blatu stolika

– wydmuchiwanie baniek mydlanych

– utrzymywanie podmuchem piórka nad głową

– piłka „ wacikowa ” dla dwóch osób

( blat stolika jest boiskiem, zaznaczyć na brzegach bramki,

przedmuchiwanie kłębuszka waty, wbijanie goli )

– zdmuchiwanie w/w materiałów przez rurkę do picia

  1. Ćwiczenia artykulacyjne na samogłoskach :

– nabieranie powietrza nosem i długi wydech  3x

– nabieranie powietrza nosem i wypowiadanie delikatnie

głoski a ( 15 sekund to dobry wynik )

– nabieranie powietrza nosem i wymawianie połączonych

głosek aaaoooeee 5x

  1. Ćwiczenia artykulacyjne na spółgłoskach :

– nabieranie powietrza nosem i wymawianie sylaby

ammmm  5x

– ciche wymawianie sylaby pa pa pa i od razu głośne

ba ba ba  3x

– następnie tak samo fa-wa  ka-ga  ta-da sa-za sza-ża

  1. Ćwiczenia przepony :

– ćwiczenie wykonujemy leżąc na plecach na podłodze i na

brzuchu kładziemy maskotkę

– nabieramy powietrza do całego brzucha tak, aby maskotka

się unosiła , ale nie spadła  5x

 

              Życzę dobrej zabawy całej Rodzinie!                      


ĆWICZENIA LOGOPEDYCZNE – UTRWALENIE GŁOSKI SZ

1.Co szumi ? 

Dorosły odczytuje początek, a dziecko wybrzmiewa głoskę sz :

 

szumi morze – szszsz…

szumi wiatr – szszsz…

szumi woda – szszsz…

szumi las – szszsz…

szumią drzewa – szszsz…

szumią liście – szszsz…

szumię ja – szszsz…

szumisz ty – szszsz…

szumi mama – szszsz…

szumi tata – szszsz…

2.Mówimy razem 

Dziecko wybrzmiewa głoskę  sz a dorosły wypowiada pozostałą część wyrazu :

sz – minka sz – kło sz – pak

sz – pilka sz – pital sz – patułka

sz – katu łka sz – pulka sz – koła

sz – kielet sz – kiełko sz – klanka

sz – tuka sz – kło sz – kodnik

sz – lak sz – loch sz – ron

sz – mer sz – nur sz – nurek

 

3.Na końcu wyrazu 

 

tu – sz ko – sz kalo – sz my – sz afi – sz fini – sz

gula – sz tu – sz klo – sz baga – ż banda – ż kalenda- rz

 

4.Głoska „ sz ” w wyrazach

Dziecko powtarza za dorosłym:

szafa, szalik, szatnia, szabla, szachy, szeroki, szelki, szufelka, szuflada, szewc, szopa, szorty, szum, szofer, szuwary, szkoła, szyba, szyja, szynka, szydełko, szew, szept, kasza, kaszel, maszyna, nosze, kosze, kalosze, koszyk, koszula, kieszeń, wieszak, puszek, groszek, poszewka, daszek, uszy, leniuszek, kieliszek kosz, kapelusz, mysz, gulasz, klosz, kalosz, tusz, plusz szkoła, szkło, szklanka, szpulka, szpital, szpada, szpak, sznurek, szmata, szwalnia, szkapa, szkoda, szlak, szpilka, szpinak, szpulka, sztuka podeszwa, myszka, biszkopt, broszka, gruszka, puszka, poduszka, mieszkanie, muszla, kasztan, podszewka, większy, lepszy, wierszyk, Warszawa, dorsz, marsz,

5.Głoska „ sz ” w wyrażeniach dwuwyrazowych

blaszana puszka, obszerna szafa, kosz kasztanów, szerokie szuflady, szanuj zeszyty, obszerne szuflady, maszyna szyje, szara mysz, Zbyszek pisze, Tomaszek leniuszek, szary szalik, szerokie szelki, szkolna szatnia, szkodliwy proszek, szklany klosz, pluszowy kapelusz, fałszywy grosz, blaszana puszka, kosztowny naszyjnik, szpitalne nosze, puszysty szalik, koszyk szpinaku, oszroniona szyba, bursztynowa broszka, pszenna kasza, obszerne mieszkanie, wszyta kieszeń

6.Głoska „ sz ” zdaniach

To nasza szkoła. Mama szyje na maszynie. Pod szafą siedzą myszy. W szafie są szerokie szuflady. Dzieci muszą jeść kaszę. Tomasz poszedł pieszo do szkoły. Zbyszek pisze wiersze. Szymek jest leniuszkiem. Listonosz przyniósł depeszę. Na poddaszu mieszkają szpaki. Szanuj książki i zeszyty. Przy szopie szumią kasztany. Ptaszki zbierają okruszki. W szkole jest szatnia. W szufladzie są szachy. Nasza pani pisze na maszynie. Szymon idzie do szkoły. Szymon ma szarą koszulę. Mariusz lubi gruszki. Szymon gra w szachy. Koło szkoły stoją sanki. W szafie wisi sukienka. Mama przyniosła ze sklepu szynkę. W koszyku jest sałata. Stefek kaszle. W szufladzie są spinki. Przy szpitalu rosną sosny.

Życzę dobrej zabawy

Logopeda : Beata Piwowarczyk

Skip to content